Info Terkini

Nah...Ini Dia Matawang Dunia Yang Paling Sukar Ditiru Atau Dipalsukan Oleh Sesiapapun.

Sindiket kes pemalsuan wang kertas terutama sekali bagi not yang bernilai besar semakin berleluasa pada masa ini. Untuk mencegah perkara ini daripada mekar berkembang, rekabentuk wang pun dilengkapi atau ditambahi dengan pelbagai ciri keselamatan.

Keaslian wang dapat kita kenali melalui ciri-ciri yang terdapat baik pada bahan yang digunakan seperti dan warna dan teknik pencetakan wang tersebut. Semakin
besar nilai wang maka semakin banyaklah ciri keselamatan yang akan diguna-pakai bagi mengelakkannya dari dipalsukan.

Untuk itu di bawah ini adalah beberapa matawang yang dianggap sebagai matawang yang sukar diciplak oleh mana-mana individu untuk mengaut keuntungan dari atas angin:

1) 10 ribu Tenge, Kazakhstan


Wang jenis ini merupakan pecahan pertama yang menggunakan benang pengamanan yang boleh terlihat dari dua sisi. Benang tersebut memiliki tanda khusus dan transparen sehingga mudah untuk dikenali.

2) 10 Rupee, Nepal



Wang pecahan 10 Rupee asal Nepal ini menggunakan benang metalik yang dicampurkan dalam kertasnya. Bahan polimer yang digunakan pula adalah sangat khusus sehingga sangat sulit untuk dipalsukan.

3) 20 Pound Sterling, England



Wang asal Inggeris ini mengandung benang holograp yang tetap. Tulisan dalam benang tersebut juga hanya boleh terbaca saat wang dilipat.

4) 50 Peso, Mexico



Pecahan wang ini dibuat dari polimer plastik berlapis yang mampu berubah warna apabila wang tersebut dilipat. Ciri-ciri ini sangat sulit untuk ditiru apalagi dibuat dengan alat-alat rumahan.

5) 10 Dolar, Hong Kong

Wang ini dibuat dengan dakwat khusus yang menyebabkan warnanya cerah dan sulit untuk ditiru. Jenis dakwat tersebut juga membuatkan wang 10 dollar ini memiliki tekstur berbeza dari wang pada umumnya.

6) 1.000 Dinar, Iraq



Huruf yang menongkol memberikan tekstur tersendiri dalam pecahan ini. Wang ini juga dicetak dengan menggunakan dakwat khas yang menjadi ciri keselamatan dan ia hanya boleh dilihat di bawah sinar ultraviolet.

7) 1.000 Kronor, Swedeen



Pecahan wang yang dicetak oleh pemerintah Sweden ini memiliki tanda keselamatan yang unik. Pecahan ini juga menggunakan benang mikrolens, sama dengan yang digunakan oleh pecahan 100 dolar Amerika Syarikat.

Sumber: bisnis.liputan6.com


No comments